Jak czytać opony






Opony osobowe


Opony 4x4


Opony dostawcze


Oznaczenia na oponach

  • TL – TUBELESS – opona bezdętkowa
  • TT – TUBE TYPE – opona dętkowa
  • R - (Radial) opona radialna
  • TWI – oznaczenie miejsca, gdzie na czole opony znajduje się wskaźnik  minimalnej dopuszczalnej głębokości bieżnika
  • DOT - Homologacja na rynek USA i Kanady (Department of Transportation). Oznacza, że opona jest zgodna ze wszystkimi obowiązującymi normami bezpieczeństwa ustanowionymi przez amerykański Departament Transportu. DOT..... 1106 - data produkcji (11-ty tydzień, 2006 rok)
  • EMT - (Extended Mobility Tyre) opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie
  • ROF - (Run On Flat) jednolite oznaczenie opon marek Goodyear i Dunlop umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie
  • SST - (Self Supporting Technology = RunOnFlat) opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie
  • ZP – Zero Pressure, wydłużona mobilność opon, które mogą toczyć się długo bez powietrza (oznaczenie stosowane przez Michelin)
  • SI - (Speed Index) - wskaźnik maksymalnej prędkości użytkowania
  • LI - (Load Index) wskaźnik maksymalnej nośności
  • RF - (Reinforced, Reinf.) opona wzmocniona o większej ładowności
  • XL - (Extra Load = RF) opona wzmocniona
  • FR - rant ochraniający felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Oznaczenie nie znajduje się na boku opony. Przeważnie lecz nie zawsze występuje w oponach o profilu 55 i niższym, jest to uzależnione od producenta, bieżnika, rozmiaru i typu opony.
  • FP - (Fringe Protector) ochraniacz felgi, znany też jako RFP (Rim Fringe Protector) lub MFS
  • MFS - (Maximum Flanfe Shield) ochraniacz felgi (oznaczenie Dunlopa)
  • RIM PROTECTOR - ochrona felgi przed uszkodzeniem
  • M + S (M/S, M&S) - (Mud + Snow) błoto i śnieg, oznaczenie wymagane na oponach zimowych i całorocznych ale występujące też na oponach letnich
  • R + W - (Road + Winter) droga i zima
  • P - (Passanger) znak przed rozmiarem opony wskazuje, że jest to ogumienie do samochodów osobowych (oznaczenie USA)
  • LT - (Light Truck) znak postawiony przed rozmiarem opony, wskazuje że jest to ogumienie do samochodów 4x4 i lekkich ciężarówek (oznaczenie USA)
  • E - zmieniona mieszanka i konstrukcja
  • JLB - (Jointless Band) bezkońcowe opasanie nylonowe
  • PSP-Beta - konstrukcja opony z rozkładem zakładek zmniejszających poziom hałasu
  • BasePen - uziemienie elektrostatyczne (bieżnik z mieszanką krzemionkową w środkowym rowku odprowadzającą ładunki elektrostatyczne)
  • ULW - zastosowanie w konstrukcji opony kordów aramidowych



Oznaczenia boku opon

  • BW /BSW – Czarny bok (Black Wall/ Black Side Wall)
  • LB – Białe litery (Lettres Blanches)
  • OWL  - biała otoczka wokół liter (Outlined White Letters)
  • BLT - wypukłe czarne litery (Raised Black Letters)
  • RBL - czarne wklęsłe litery (Recessed Black Letters)
  • RWL - wypukłe białe litery (Raised White Letters)
  • WW/WSW – biały bok


Dodatkowe oznaczenia

  • B – opony specyficzne dla Audi
  • G1 – oznaczenie opony o większej średnicy zewnętrznej
  • K1 – homologacja na Ferrari
  • M0 – homologacja na Mercedesa
  • N0..N2 – homologacja na Porsche
  • * - homologacja dla BMW

  • UTQGS – (Uniform Tire Quality Grading System) System informacji o oponach, który dostarcza kupującemu informacje w trzech kategoriach (treadwear, traction, temperature). Każdy producent opon przeprowadza własne testy zgodnie z określonymi przez przepisy USA procedurami i umieszcza ich wyniki na boku opony. Jest to gwarancja spełnienia przez producenta parametrów jakościowych odniesionych do znormalizowanej opony standardowej według testu UTQGS
  • TREADWEAR XXX – względna trwałość opony, liczba przedstawia trwałość opony w porównaniu do zdefiniowanego standardu, określonego jako 100. (np. 300 oznacza 3 razy trwalsza od opony „wzorcowej”; zazwyczaj wynik mieści się w granicach od 60 do 620)
  • TRACTION X – przyczepność opony podczas hamowania na określonych mokrych nawierzchniach (AA, A B, C; AA oznacza najlepszy możliwy do osiągnięcia wynik)
  • TEMPERATURE X – odporność na wysoką temperaturę na podstawie badań stanowiskowych przy dużej prędkości (A,B,C)



Indeksy nośności opon







Indeksy prędkości opon







Ciśnienie w oponach



Nieprawidłowe ciśnienie powoduje nierównomierne ścieranie rzeźby bieżnika oraz skraca żywotność opony.Ciśnienie powietrza w oponie podczas eksploatacji pojazdu powinno być sprawdzane “na zimno” regularnie co dwa tygodnie, szczególnie przed dłuższymi podróżami.

Nośność opony i dopuszczalna prędkość obowiązują tylko w przypadku napompowania opon na zimno do nominalnego ciśnienia, istotne jest zatem przestrzeganie zaleceń producenta dotyczących ciśnienia powietrza w oponie a ciśnienie powinno być dostosowane do rzeczywistego obciążenia pojazdu. Zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie powoduje nieregularne zużycie bieżnika, prowadzi również do przedwczesnego ich zużycia.



Czas użytkowania opon



Zalecenia dot. czasu użytkowania opon osobowych, dostawczych (oznakowanie C lub LT) i 4X4: Okresy użytkowania opon są bardzo zmienne i niemożliwe do przewidzenia. Opony składają się z różnych materiałów i mieszanek kauczukowych, zapewniających ich właściwe funkcjonowanie, które jednak zmieniają się w czasie. Zmiany te zależą od wielu czynników, jak warunki pogodowe, warunki przechowywania i użytkowania (obciążenie, prędkość, ciśnienie, konserwacja, itd.), które oddziaływają na opony w czasie ich użytkowania.

Dlatego zaleca się wszystkim kierowcom, aby zwracali uwagę na wygląd zewnętrzny opon, na wszelką utratę ciśnienia lub różnego typu anormalne zjawiska (wibracja, hałas, ściąganie), które mogłyby spowodować konieczność ich wymiany.

Ponadto, niezależnie od regularnej kontroli stanu technicznego opon i sprawdzania ciśnienia, zaleca się, aby wszystkie opony (wraz z oponami kół zapasowych, przyczep, przyczep kempingowych), były regularnie sprawdzane przez specjalistów w serwisie ogumienia, którzy ocenią ich stan i przydatność do użytku.

Po 5 lub więcej latach użytkowania, kontrola opon powinna być przeprowadzana co najmniej raz w roku. W każdym razie należy przestrzegać zaleceń producenta dotyczących wymiany opon z pierwszego wyposażenia.

Jeśli opony nie zostały wymienione przez 10 lat od daty produkcji*, zaleca się wymianę opon na nowe, nawet jeśli wydają się być dobre do użytkowania i nie osiągnęły limitu prawnego zużycia.



Przechowywanie opon



Powinno się odbywać:
  • w wietrzonym i suchym pomieszczeniu, bez bezpośredniego dostępu światła słonecznego i wilgoci
  • daleko od wszelkich chemicznych substancji, rozpuszczalników lub substancji ropopochodnych mogących rozpuścić gumę.
  • daleko od wszelkich ostrych przedmiotów mogących uszkodzić oponę (metal, drewno, …) opon nie należy przechowywać w stosach przez długi czas chyba, że są zamontowane na kołach i napompowane.
  • należy unikać zgniatania opon pod innymi przedmiotami.
  • należy unikać bliskości grzejników, płomienii lub żarzących się ciał, wszelkiego materiału mogącego spowodować iskrę, czy wyładowania elektryczne (np. prostownik).
  • przy czynnościach z oponami zaleca się używanie rękawic.

Przechowywanie z obręczą


Przechowywanie bez obręczy




Znaczenie wyważania / wymiana opon


Koła niewyważone lub źle wyważone mogą powodować wibracje/drgania. Dobre wyważenie, czyli dobre rozłożenie mas, pozwala na zmniejszenie wibracji przez co poprawia komfort prowadzenia pojazdu i zapobiega przedwczesnemu zużywaniu części samochodu.

Dobre wyważenie to:
  • brak wcześniejszego zużycia elementów mechanicznych
  • większy komfort prowadzenia pojazdu
  • ochrona opony.

Wymiana wentyla

Dlaczego należy wymieniać wentyle?

Wentyl jest gwarantem szczelności koła i bardzo ważnym elementem, który ma istotny wpływ na bezpieczeństwo. Kiedy samochód jedzie z prędkością 100 km/h, w wyniku działania siły odśrodkowej wentyl powoduje bicie o mocy około 1,7 kG (jak butelka pełna wody).

W czasie użytkowania wentyl starzeje się, a jego stan pogarsza. Dlatego konieczna jest wymiana wentyli podczas każdej wymiany opon.






Nie warto narażać bezpieczeństwa i trwałości opon oszczędzając na cenie wentyla. Upewnijcie się zatem, że obsługa w punkcie sprzedaży opon wymieniła wentyle na nowe.


Wymiana opon

Kiedy należy wymienić opony?

  • Jeśli specjalista wykryje uszkodzenie, którego nie można naprawić.
  • Jeśli opony nie są zgodne z zaleceniami dot. wyposażenia pojazdu.
  • Jeśli opona jest na prawnej granicy zużycia.
  • Jeśli występuje miejscowe, anormalne zużycie.
  • Jeśli występują oznaki uszkodzeń starzeniowych lub gdy opona ma ponad 10 lat. 
  • Jeśli występują przecięcia lub zniekształcenia mogące wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy.
W niektórych przypadkach, opona może być naprawiona. Demontaż opony jest konieczny gdyż pozwala prawidłowo ocenić jej rzeczywisty stan i typ.


Dlaczego należy używać opon zimowych?



Różne warunki zewnętrzne: zmienia się przyczepność. Zimą długości dróg hamowania mogą być pomnożone przez 8 w zależności od typu drogi i nawierzchni. Zimą opona letnia jest mniej sprawna niż opona zimowa.

Długość drogi hamowania na śniegu przy prędkości 50km/h:

- Opona letnia: 63m – Opona zimowa: 32m
- Opona letnia potrzebuje 31m więcej, aby zatrzymać się na śniegu.

Odległość hamowania na mokrej nawierzchni przy prędkości 80km/h i temperaturze poniżej 7°C

- Opona letnia: 40m
- Opona zimowa: 34m

Do zatrzymania opona letnia potrzebuje 6 m więcej. Poniżej 7°C, opona zimowa zapewnia większe bezpieczeństwo i skraca drogę hamowania w stosunku do opony letniej, na każdym rodzaju zimowej nawierzchni.

Zwiększona sprawność z lepszą przyczepnością, mniejsze ryzyko aquaplaningu i lepsze hamowanie dzięki:

DOSTOSOWANEJ RZEŹBIE
  • Rzeźba kierunkowa lub asymetryczna
  • Zwiększona pojemność rowków (więcej o 5 do 8 %)
  • Duża liczba nacięć - lamelek (1500 lamelek w stosunku do 200 w oponie letniej)
  • Lamelki nowej generacji o wysokiej sprawności (technologia Michelin Stabiligrip i VTS)
4 RAZY WIĘKSZE BEZPIECZEŃSTWO W celu uzyskania lepszego bezpieczeństwa, radzimy wyposażyć 4 koła pojazdu w opony zimowe. Montaż wyłącznie 2 opon zakłóca poważnie stabilność pojazdu i może objawić się jako niekontrolowana nadsterowność (zimowe z przodu) lub podsterowność pojazdu (zimowe z tyłu).

Inne informacje dotyczące opon zimowych
Zimą panują specyficzne warunki jazdy. Dla opony zima zaczyna się przy 7°C. Poniżej tej temperatury, guma opony letniej twardnieje do takiego stopnia, że traci swoją skuteczność.


OPONA ZIMOWA – JAK DZIAŁA?

Pamiętaj: dla opon zima zaczyna się już przy +7°C. Warunki jazdy w zimie mogą być bardzo zróżnicowane (nawierzchnia sucha, wilgotna, mokra, ośnieżona), jednak nawierzchnia jest zawsze zimna. W okresie zimowym skuteczność opony letniej jest mniejsza w porównaniu do opony zimowej, w związku z czym zmiana opon letnich na zimowe staje się niezbędna ze względów bezpieczeństwa. Oprócz najczęściej spotykanych w zimie warunków jazdy, czyli wilgotnej nawierzchni, w przypadku której rzeźba bieżnika odgrywa istotną rolę (gęstość nacięć, kształty i kierunek elementów rzeźby bieżnika,liczba lameli), mogą również zdarzać się warunki ekstremalnie trudne (głęboki śnieg, śnieg ubity oraz lód/gołoledź). Zapewnienie dobrej przyczepności na tego typu nawierzchniach wymaga zastosowania szeregu różnych i dokładnie określonych mechanizmów działania opon.

Mechanizmy działania opon
Efektywność mechanizmów opony w funkcji nawierzchni zimowej

Efekt zazębiania się
Bieżnik opony odciska się na śniegu, dzięki czemu powstaje efekt zazębiania opony z zaśnieżoną nawierzchnią. Na uzyskanie tego efektu składa się kilka czynników, takich jak kierunkowa rzeźba bieżnika, duża ilość krawędzi, klocki wykonane ze specjalnej mieszanki gumowej i duża gęstość lameli.

Efekt „pazura
Za efekt „pazura” odpowiedzialne są lamele. Działają one jak tysiące małych zaczepnych elementów chwytających nawierzchnię. Skuteczność tego efektu jest tym większa, im większa jest liczba lameli i im staranniej dopracowany jest ich kształt.

Efekt powierzchni styku z nawierzchnią
Im większa jest powierzchnia styku opony z nawierzchnią, tym lepsza jest jej przyczepność. Efekt ten ma szczególne znaczenie na oblodzonych nawierzchniach.

Efekt mieszanki gumowej
Jest on związany ze składem mieszanki gumowej bieżnika. Musi ona zachowywać odpowiednią elastyczność i być skuteczna w temperaturach poniżej +7°C. Optymalną przyczepność mieszanki bieżnika uzyskano dzięki dodatkowi krzemionki.



Promocje

prostowanie felg

prostowanie felg aluminiowych

naprawa i prostowanie felg RzeszĂłw border=

      Tel. 17 8654271     kom. 514 513 999     fax 17 8654271     e-mail: oponyres@tlen.pl

projekt © 2011: Studio BEST